// Zorg algemeen

versnelde hartslag

maart vorig jaar geopereerd aan aortaklep. Nieuwe klep gekregen en omdat ik veel atriumfibrilleren had is gelijk een maze ingreep gedaan (hopelijk schrijf ik het goed).
Was mijn derde open hart operatie. Hartkamer was vernauwd en aorta was vernauwd. Dus algehele APK en klepvervanging. Vernauwde hartkamer is al twee keer geopereerd. Toen ik 3 en 6 was. Op mijn 36ste de derde operatie.

klachten zijn 95% verholpen god zij dank. Ik werd helemaal gek van dat atriumfibrilleren.

echter, ik kan weinig op mijn linkerzij liggen in bed. 8 van de 10x gaat mijn hart dan op hol. Lees; 140 slagen per minuut minimaal. Dit duurt 1 minuut of 10 minuten, en dan gaat het over.
Ik heb dit ook als ik op de bank zit en naar links leun. Dan kan het ook gebeuren.

op mijn rechterzijde heb ik dit nooit. Ik heb het ook nooit meer als ik gewoon zit, loop en/of mn dagelijkse dingen doe.

Zelfs van mijn cardioloog krijg ik hier geen helder antwoord op. Lijkt zelfs wel beetje of ze het niet geloven.

Heeft iemand hier ervaring mee?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


11 REACTIES

  • R v avatar
    Zeer interessant..echter hoe weet je nu of je boezemfibrilleren hebt.. of een atrium tachycardie?Ik heb zelf veel last bij volle maag, gassen/zuur in maag gebied..en ook in positionele houdingen..Tegen mij werd altijd gezegd..." dat kan geen fibrilleren zijn dan"... maar ik lees hier van wel...Ik vraag me al jaren af waarom de gastro cardia relatie niet meer wordt bekeken.

    0
  • J K avatar
    na een hartoperatie (vervanging mitralisklep en 3 omleidingen) heb ik hier ook een aantal weken last van gehad (niet als ik op mijn rug of rechterzij lag).Is geleidelijk aan (inmiddels volledig) verdwenen.

    0
  • L W avatar
    interessant ... ik ben, na mijn klep operatie en maze ingreep, nu de sotalol aan het afbouwen. Tot voor mijn operatie gebruikte ik ook nog Flecanaide. Ik zat op 4x 80mg per dag aan sotalol. Nu op 1x 80mg. Het afbouwen vind ik spnd. Flecanaide is helemaal weg. Nu de laatste sotalol nog. Maar blijf dus nog steeds houden dat als ik op links lig of leun dat ik het kan krijgen. Dus durf nog niet helemaal te stoppen. tips?

    0
  • L D avatar
    Wat een interessante discussie. De poll heb ik nog niet gezien; ik zal er voor zorgen.Het bioritme speelt zeker ook een rol. De nervus vagus is 's nachts en 's avonds ook meer actief.Sommige medicijnen worden wel aangepast aan het dag-en-nacht ritme, zoals de cholesterol-remmers ('s avonds innemen omdat dan het meeste cholesterol wordt aangemaakt).Zelf adviseer ik ook wel eens om 's avonds flecainide in te nemen.Bij andere middelen is het niet verstandig om dat zo te doen, omdat er dan juist baat is bij continue bloed-spiegels. Sotalol bijv leidt ook tot aanpassingen in het lichaam, waardoor je juist, bij stoppen van het medicijn, weer veel gevoeliger wordt voor adrenaline. Dus, bij dit medicijn de hele dag door dezelfde spiegel, anders krijg je juist elke dag weer "onttrekkingsverschijnselen".

    0
  • p g avatar
    Sedert kort, na constateren van atrium fibrillaties na een periode van griep,gebruik ik sotalol. Bij mij ontstaat fibrillatie vooral en voorspelbaar tijdens intensieve sportbeoefening. Even door de knieen gaan stopt de fibrillatie direct . Tot voor kort had ik na intensief sporten veel extra systoles, die echter goed te voorkomen waren met meidoorn . Stressvolle periodes roepen bij mij ook in rust zowel extra's als fibrillaties op, overigens van zeer korte duur: meestal hooguit een tiental seconden. Sotalol 2x daags 20 mg lijkt goed te helpen, zowel tegen overslaan als fibrillatie Maar ik durf nog niet voluit te sporten. In tegenstelling tot andere schrijvers heb ik juist op links liggend minder last. Het volle maag effect heb ik vooral na het avondeten. De hoeveelheid eten lijkt niet de enige factor. Een ruime lunch heeft geen effect. Blijkbaar is bioritme ook van belang. In dat laatste verband vraag ik me af of de hoeveelheid medicatie aan het dagdeel zou moeten worden aangepast. Het tempo van afbraak zal ongetwijfeld flinke variaties vertonen.

    0
  • E K avatar
    Ik herken de linkerzij ook als trigger voor boezemfibrilleren.Daarnaast interessant om te lezen dat er twee types worden onderscheiden: bij mij treedt boezemfibrilleren vooral op in rust (slaap) of na de maaltijd. Maar ook bij stress / heftige emoties triggerde het boezemfibrilleren. Daarbij: beide medicijnen werken ook niet (voldoende) bij mij - vandaar binnenkort een ablatiebehandeling.

    0
  • L D avatar
    Een hele interessante discussie. Het vermijden van 'triggers' is zal helpen, maar het probleem niet oplossen. Er zullen altijd omstandigheden zijn die boezemfibrilleren uitlokken.Boezemfibrilleren is een complex probleem. We onderscheiden 2 types: vagaal boezemfibrilleren en adrenerg boezemfibrilleren. Het eerste ontstaat typisch in rust of 's nachts, na alcohol, een stevige maaltijd en duursporters zijn hier gevoelig voor.Het adrenerg boezemfibrilleren ontstaat juist bij inspanning en bij stress. Ik ken een marathon schaatser die 's nachts boezemfibrilleren krijgt en dan gaat schaatsen omdat het dan altijd stopt. Dus, de trigger voor de een, is het omgekeerde, de oplossing, voor de ander.Het aardige is dat dit onderscheid ook een rop speelt bij de keuze van ritme-medicijnen: bij de vagale vorm werkt flecainide (tambocor) vaak goed, en bij de andere vorm sotalol (sotacor). Sotacor kan soms de eerste vorm juist slechter maken.Ik hoor graag ook de ervaringen van anderen hierover.

    0
  • L W avatar
    , bedankt voor je antwoord en ik herken vooral wat je zegt: ik voel hem ook aankomen en ga dan snel rechts liggen of rechts leunen ... heel herkenbaar. Over het algemeen blijft het dan weg en soms ook niet. Soms schrik ik er wakker van ... dan ben ik op links gaan liggen tijdens het slapen .. dan moet ik echt mn bed uit ... want lekker liggen met een hartslag van 140 is niet tof hehe. Volle maag heb ik geen idee van ... die connectie kan ik nog niet leggen. Wel stress. Tijdens mijn reintegratie na mijn operatie (vooral momenten als ik bijv van 20% naar 40% of naar 60% ging) dan kreeg ik stress en meer last van hart. Na een week ben ik gewend en gaat de stress weg en daarmee ook de versnelde hartslag en/of overslagen .. laatst is ons bedrijf verkocht en de overgang naar de nieuwe eigenaar gaf veel onrust en stress. Toen heb ik een tijd lang meer last gehad. Dus stress is bij mij zeker een trigger. En links liggen of zitten ook. Dank voor je antwoord. Ik had het er laatst nog over met mijn vriendin, familie en vrienden. NIemand snapt echt wat je bedoelt ... dus dan is het prettig te lezen dat iemand die ervaring deelt. Thanks!

    0
  • M B avatar
    Hallo, Het idee dat op de linkerzijde ritmestoornissen uit kan lokken durf ik uit eigen ervaring wel te bevestigen. Zelf houd ik hier ook rekening mee. Soms heb ik wel eens het vermoeden dat er weer een ritmestoornis aan zit te komen en dan ga ik weer snel op de rechter zijde liggen.Het is zelfs zo dat mij dit verschijnsel al was opgevallen voordat bij mij "officieel" de diagnose boezemfibrilleren (en ik wist wat dit ziektebeeld inhoudt) was gesteld.Nog iets terzijde. Een paar maanden geleden heb ik eens de vraag gesteld of een volle maag ook boezemfibrilleren kan uitlokken door stimulatie van de nervus vagus. Nou, een week of drie geleden was het weer raak. Na een maaltijd leek het alsof ik gasophoping in de maag of darmen had. Dus ik drukte maar eens met de hand op de maag met het idee de "lucht eruit te drukken (boertje laten :-)) of te verplaatsen" en direct had ik een ritmestoornis van ongeveer twee uur.Ik vraag mij af of aan het vermijden van dit soort triggers (als ze ├╝berhaupt bestaan) niet meer aandacht moet worden besteed.Met

    0
  • L W avatar
    bedankt voor uw reactie! Ik ben erg benieuwd naar de Poll. Cardioloog zegt dat ik er mee moet leren leven (gaat wel gezien het vertrek punt waar ik vandaan kom, maar irritant is het wel). uiteraard is mijn vraag: is hier nog wat aan te doen?

    0
  • L D avatar
    Ik ken het verhaal dat mensen in linker zijligging veel meer hartkloppingen voelen maar al te goed.Ik hoor het vaak. In de "medische wetenschap" is dit nooit onderzocht. Mijn persoonlijke verklaring is dat het hart dan naar links kantelt en daardoor meer trekt aan zijn ophangpunten (het hart hangt aan twee punten vast aan het lichaam; de rest moet vrij kunnen bewegen). Rek aan de hartspier veroorzaakt overslagen, dat is wel algemeen bekend.Ook ik ben erg benieuwd of meer mensen dit ervaren. De vraag vind ik zo interessant dat ik onze programmeurs zal vragen om de vraag ook bij de polls te stellen.

    0

Je moet Inloggen om te reageren