// Zorg algemeen

vaatspasme en hartfladderen

ik ben Bep en ik ben 63 jaar. Een maand geleden kreeg ik 2x vlak achter mekaar een soort aanval van olifant op de borst met uitstraling naar kaken en linker arm, oorsuizen en gevoel van bijna flauwvallen. Met ambulance naar UMCG en een uur later op spoedopvang kreeg ik weer zo'n aanval waarbij ze met alle toeters en bellen begonnen met kleren losknippen, reanimeren, crashkar met peddels, afijn het ging uiteindelijk vanzelf over. Halve week op hartbewaking gelegen, onderzoeken gehad (men dacht eerst aan Prinzmetal) Daarna op de afdeling met telemetriekastje die ritmestoornissen registreerde wanneer er niks aan de hand was en wanneer ik een aanval had niks registreerde! Weer opgenomen op hartbewaking en 2 dgn later weer op afdeling, met kastje en medicatie, amlodipine en promocard en furosimide. Op de hartfilmpjes wordt telkens niks geregistreerd, heel vreemd terwijl ik wel af en toe kleine aanvalletjes heb.De kransslagaders zijn schoon maar ze vermoeden dat daar wel de spasmen vandaan komen en ik krijg een ICD. Wat die vaatkrampen veroorzaakt weten ze blijkbaar niet maar ik ben nu een dikke week thuis en ik vind het doodeng om de hond uit te laten, vorige week ging het mis en kreeg ik pijn op de borst, kramp, l.arm en flauwvalgevoel. Ben gauw gaan zitten en 2 buurvrouwen hebben me naar huis geholpen. Bijna elke dag heb ik last van hartfladderen en dat is geen pretje zoals mn hart dan te keer gaat. Werkt de ICD ├╝berhaupt wel? Ik voel me onzeker en ik heb het gevoel dat ik mn lichaam niet meer kan vertrouwen…..HELP !!

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


5 REACTIES

  • B G avatar
    niet alleen mijn voeten zijn dik maar ook mijn buikomvang ed.ook begin ik wat kortademiger te worden bij wandelen met de hond en omdat ik ooklongpatiente ben ben ik bang om vocht achter de longen te krijgen....voor mijn longen gebruik ik 2 soorten puffers elke dag en voor benauwdheid weer een andere, ook gebruik ik omeprazol 40mg voor de maag.ik heb het gevoel dat ik steeds meer vocht vast hou ondanks dat ik weinig zout gebruik en ook heb ik veel last van erge opstipatie... over drie weken moet ik weer naar de cardioloog, of zal ik eerder aan de bel trekken, wat vindt u???

    0
  • B G avatar
    ik weet niet of mijn vorig bericht wel verstuurd is dus ik doe het voor alle zekerheid nog maar eens.ik begrijp dat je vanwege de plastabletten opgezette enkels kan krijgen maar mijn voeten en onderbenen zijn elke dag wel erg dik! is hier nou echt niks aan te doen? mijn medicatie is......1xdgs furosimide 40mg1xdgs promocard 30mg1xdgs nifedipine retard 60mg2xdgs propranolol 10mg.

    0
  • L D avatar
    Ten eerste fijn dat het al wat duidelijker is voor u. Het klinkt mij in de oren alsof u overslagen hebt. Dat kan de ICD inderdaad niet opslaan. Wel zou dat met een Holter kunnen worden vastgelegd. Wellicht kunt u uw cardioloog hierom vragen.

    0
  • B G avatar
    dr. . Ik heb een telefonisch gesprek gehad met "mijn"cardioloog, hij gaat binnenkort op pensioen. Ondertussen weet ik wat meer....ik heb dus een paar keer een aanval gehad van Ventrikelfibrilleren, vandaar mijn ICDkastje. Mijn kransslagaders zijn schoon maar het kamerfibrilleren ontstaat door spasmen. Ik heb nu ook voor een maand een eventrecorder gekregen om eventuele aanvallen op te nemen, maar tot nu toe heb ik dagelijks alleen maar k├Ârtdurende "fladdertjes" of "bubbeltjes" gekregen en die zijn zo kort dat tegen de tijd dat ik het kastje op mn borst heb gelegd het fladderen alweer voorbij is.......trouwens, wat is dat fladderen eigenlijk? Ik vind het behoorlijk irritant, niet beangstigend! Fijne dag nog!

    0
  • L D avatar
    ,Mijn indruk is dat je helemaal niet goed hebt kunnen begrijpen wat er aan de hand is, en dat je daardoor erg onzeker bent. Als er zo veel gebeurt is het ook heel moeilijk om informatie te onthouden. Bovendien klinkt het mij ook in de oren alsof de cardiologen het ook niet helemaal begrijpen.Een paar zaken kan ik ophelderen: een ICD is er nooit voor om je klachten te behandelen. Een ICD is bedoeld om gevaarlijke hartritmestoornissen, waardoor je acuut zou kunnen overlijden, te stoppen. Meestal ben je al flauwgevallen als de ICD gaat werken. Er is geen reden om aan je ICD te twijfelen.Je zult medicijnen hebben gekregen om je klachten te behandelen. Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat je vaatspasmen hebt, en deze vaatspasmen kunnen ook gevaarlijke ritmestoornissen veroorzaken. In ieder geval worden je medicijnen ook gebruikt voor vaatspasmen. "Ritmestoornissen" is een heel breed begrip; het zou goed k urnen zijn dat je meerdere soorten ritmestoornissen hebt, en dus ook een die je niet voelt. Sommige ritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren, kunnen ook druk op de borst geven.Mijn advies is om je vragen op te schrijven en dan mee te nemen naar de controle op de poli-kliniek. Neem dan ook iemand mee, want het valt niet mee om alles zelf te onthouden. Ik begrijp je onzekerheid erg goed. Wat in mijn ervaring goed werkt is om hartrevalidatie te volgen: je gaat dan onder deskundige leiding weer vertrouwen in je lichaam krijgen. Sterkte!

    0

Je moet Inloggen om te reageren