// Zorg algemeen

spierschade statines

Statines geven vaak spierklachten. Wanneer het CK-niveau in het bloed verhoogd is, kan dit ook op spierschade duiden. Nu heb ik in een onderzoek uit 2009 gelezen dat er óók microscopische spierschade kan zijn bij statine-gebruik, terwijl het CK-niveau normaal is. Kun je nu stellen dat spierpijn dus niet onschuldig is en ondanks normaal CK-niveau tóch tot spierschade kan leiden?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


1 REACTIE

  • P T avatar
    Goede vraag.Statines (cholesterolverlagende medicijnen) geven bij ongeveer 1 op de 20 mensen spierpijn. Dat is een vervelende, maar in principe ongevaarlijke bijwerking. Onschuldig kun je het echter niet noemen, het kan de kwaliteit van leven namelijk soms behoorlijk beïnvloeden en dan moet overwogen worden om een ander middel te proberen. Dat heeft echter niets te maken met het wel of niet optreden van zogenaamde microscopische spierschade. Het is dan ook niet zo dat statines bij een normaal CK nivo tot spierschade leiden.Bij 1 op de 200 mensen wordt wel een verhoging van het CK gemeten (dat is een stof die vrijkomt bij spierafbraak), dan kan het noodzakelijk zijn om de dosis te verlagen of een ander middel te gebruiken.

    0

Je moet Inloggen om te reageren