// Zorg algemeen

sotalol vervangen voor verapamil en flecainide

Wegens ernstige hartritmestoornissen gebruik ik nu 3x daags 40mg sotalol. Omdat ik ook ernstig last heb van heeft mijn cardioloog voorgesteld over te gaan op verapamil en flecainide. Nu maak ik mij ernstig zorgen om over te stappen. Sotalol is een betablokker, hier kan ik toch niet van de een op de andere dag mee stoppen? Volgens hem kan ik dat gewoon doen maar ben behoorlijk angstig om over te stappen zeker nu ik heb gelezen op internet dat verapamil en flecainide absoluut niet samen gegeven mogen worden. Bestand heb ik bijgevoegd. Is mijn angst terecht of hoef ik mij geen zorgen te maken. Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


3 REACTIES

  • M V avatar
    Bedankt voor uw reactie.Helaas heeft u door twee zware dagen heen gemoeten, maar fijn dat het nu beter met u lijkt te gaan. veel succes.

    0
  • A W avatar
    U vertelde mij dat het geen probleem was om in één keer te stoppen met de sotalol omdat 3 x 40 mg een lage dosering is. Daar was ik best angstig voor. Nu ben ik afgelopen maandag opgenomen op de eerste harthulp van het AMC omdat ik weer een flinke hartritmestoornis te pakken had. Een extra sotalol hielp niet en na een aantal uur heb ik drie maal cardioversie gehad helaas zonder resultaat. Ik ben gelijk van de sotalol afgehaald en ben die dag begonnen met Lanoxin. De nacht daar op heb ik behoorlijk last gehad van ritmestoornissen waarschijnlijk door het stoppen met de sotalol en was ik zo blij dat ik op de e.h.h. lag, de verpleging kwam ook gelijk te hulp. Thuis had ik dit dus echt niet kunnen doen, dus was mijn angst daarvoor toch niet helemaal onterecht denk ik. De Lanoxin is nu ingesteld op 0,125 mg en na twee onrustige dagen tijdens het starten ermee, gaat het wonderlijk goed met me. Wilde dit toch graag nog even vermelden.

    0
  • L D avatar
    U heeft gelijk dat het gebruikelijk is om beta-blokkers niet in 1 keer te stoppen, maar geleidelijk, in bijv 3 dagen, uit te sluipen. Als je in 1 keer stopt met beta-blokkers kan er een rebound-effect ontstaan; de rem gaat er als het ware in 1 keer af, en dan kun je een paar dagen een wat gejaagd gevoel overhouden. U gebruikt echter een lage dosis sotalol, en daarmee al een zeer, zeer lage dosis, beta-blokker. In uw geval kan daarom sotalol toch in 1 keer gestopt worden.Ik kan begrijpen dat u zich zorgen maakt als je op internet vindt dat verapamil en flecainide niet samen mogen. Echter, dit advies is echter alleen van toepassing als iemand een zeer slecht hart heeft. Beide medicijnen kunnen de knijpkracht en de prikkelgeleiding van het hart iets verminderen; echter, een normaal hart heeft zoveel overcapaciteit dat deze combinatie dan prima gebruikt kan worden. Dit verbod geldt bij slechte harten overigens ook voor de medicijnen afzonderlijk. In het officiële farmaceutisch kompas vindt u bij flecainide dan ook niets terug over de bezwaren van de combinatie; bij verapamil wel, maar dan is er ook veel meer nuance, en betreft het advies ook veel meer combinaties met andere medicijnen.Uw document van internet zal wellicht voor huisartsen bedoeld zijn. Cardiologen kunnen prima bepalen of het wel of niet verantwoord is. Ik ga er hier natuurlijk wel vanuit dat uw hart verder geen grote problemen heeft.De combinatie van verapamil en flecainideis is dan ook zeer gebruikelijk, en ik gebruik het ook vaak. Sterker nog, het is soms ook gewenst om flecainide te combineren met een beta-blokker of verapamil. Flecainide kan namelijk het fibrilleren omzetten in een boezemflutter; maar, nu komt het, flecainide vertraagt de flutter, die normaal 300/min gaat naar 250/min, maar bovendien versnelt flecainide de geleiding over de AV-knoop. Dit kan betekenen dat het boezemfibrilleren overgaat naar een flutter van 250/min, die 1:1 wordt doorgegeven naar de hartkamer, die daardoor ook 250/min gaat. Verapamil of een beta-blokker gaan dat tegen, omdat deze medicijnen de AV-knoop vertragen waardoor de flutter 2:1 of 3:1 wordt doorgegeven en de hartkamers dan 125/min of 83/min gaan.Mogelijk is het laatste wat technisch, maar anders kan uw cardioloog het ook nog eens uitleggen. U hoeft zich dus geen zorgen te maken; uw medicijnen zijn goed.

    0

Je moet Inloggen om te reageren