// Zorg algemeen

'Slaapproblemen met SS-blokkers' van 27/08/'14 van Precies; Reactie .

Voorgeschiedenis: 1986 licht infarct tijdens ziekenhuisverblijf agv trombose na lichte beenoperatie.In 1994 na licht infarct gedotterd en na dichtslibben binnen 2 maanden een bypass-operatie. Resterende probleem bleef frequente overslagen in het freq.gebied 70-95 slagen/min., waarbij na mislukte medicatie met amio… slechts , uitgetest, een zeer lichte dosis sotalol (3x14mg/dag) inzetbaar bleek agv overgevoeligheid ivm bradycardie bij de lage rustfreq. Toenmalige normale hartslag in rust: 44-48 ./min.Dec. 2010 kreeg ik een ICD ivm riskante kamerfibrillaties. Tevens werd vastgesteld dat er sprake was van matig hartfalen. Na de implantatie werd nog even gewacht met aanpassing medicatie en verhogen van de min. hartfreq van 45 naar 70 in rust, op mijn eigen verzoek na een 24-uurs test: te opgejaagd gevoel.Maar een serieuze ICD-ingreep begin feb. 2011. maakte aanpassing noodzakelijk van minimum ritme naar 70 en medicatie-aanpassing met lisinopril (20 mg) en het lipofiele carvedilol (2x12,5 mg/dag). Ik had nooit een slaapprobleem en hoegenaamd geen droombeelden, maar ik worstel nu sinds aanpassing van feb '11 dagelijks met beide zaken. Daarbij is het inslapen nog het minst problematisch maar de rest van de nacht. En het werkt door overdag natuurlijk.Ik las dus uw reactie op bovengenoemde vraag. Past carvedilol ook in dat plaatje? Maar bovendien vraag ik mij al lang af wat het effect van het fors verhogen van je basale hartfreq. (van 45 -> 70) met je slaap doet? Gaat je lijf in een constante hogere versnelling verder?? Valt daar fysiologisch iets zinnigs over te zeggen?Is er ervaring met het hoger stellen van de hartfreq. in relatie tot functies/welbevinden? Overigens, ik ben er mij volledig van bewust dat verhoging van de hartfreq. ofwel het drastisch insnoeren van het min. interval (1.3 -> .85 sec.) noodzaak was om weerkerende ICD-ingrepen te voorkomen. Met succes.

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


1 REACTIE

  • L D avatar
    Carvedilol is zeer lipofiel, wat betekent dat het makkelijk in de hersenen in gaat, en daardoor ook eender slaap-problemen en nachtmerries kan veroorzaken.Atenolol is hydrofiel en zou daardoor minder makkelijk de bloed-hersen barrière passeren en mogelijk minder dromen veroorzaken. Ik kan in uw specifieke geval niet beoordelen of atenolol door u gebruikt kan worden.Ik meen te kunnen concluderen dat uw minimale hartfrequentie naar 70/min is gezet, omdat de ernstige hartritmestoornissen ontstonden terwijl u hart traag ging. Dat gebeurt vaker en is ook logisch.Uw vraag over het effect hiervan op slapen is interessant en kan ik niet beantwoorden. Je kunt een ICD wel 's nachts bijv 60/min te gaan, en overdag 70/min, als ondergrens. Mogelijk helpt u dit verder.

    0

Je moet Inloggen om te reageren