// Zorg algemeen

Ransomware to hit ‘lifesaving’ medical devices in 2016

ik las vandaag een artikel (zie onderwerp) waar je eigenlijk nooit bij stilstaat maar na overdenking mij wel een beetje zorgen maakt.


Hier een korte samenvatting vrij vertaalt van het artikel:

"Je pacemaker bevat volgend jaar (2016) ransomware

Medische hacks blijven uit omdat er weinig winst mee te behalen is, maar dat verandert.  Een nieuwe sector krijgt in 2016 te maken met gijzelsoftware, verwachten analisten. Ziekenhuizen kunnen hun beveiliging maar beter snel op orde maken. Men verwacht dat het de komend jaar verandert en ransomware is het middel. Als mensen al bereid zijn te betalen voor hun word-documenten, wat wil iemand dan betalen om de I.C.D./Pacemaker te bevrijden van een
gijzelingsactie?"
Link: https://thestack.com/iot/2015/11/23/ransomware-to-hit-lifesaving-medical-devices-in-2016/


Mijn vraag is, Hoe zou het gesteld zijn met de beveiliging van die computer of computer-systemen waar men de I.C.D./Pacemaker kan controleren/instellen alsook de I.C.D.'s en Pacemaker's tegen ransomware of andere virus.



0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


1 REACTIE

  • L D avatar
    Dit is nodeloze paniekzaaierij en nergens op gebaseerd, en ik stel het op prijs dat u ons benadert om hierover helderheid te scheppen!Pacemakers en ICD's kunnen op afstand worden uitgelezen, wat betekent dat gekeken kan worden of alles goed functioneert en of er bijv. iets met de drager van het apparaat is, zoals ritmestoornissen of vocht vasthouden. Wat niet mogelijk is, is het veranderen van de instellingen van het apparaat op afstand. Als de instellingen zouden worden gehacked, dan kunnen er theoretisch problemen ontstaan. Echter, instellingen veranderen kan alleen via direct contact met een speciale programmeer-apparaat in het ziekenhuis. Deze programmer is, ook om veiligheidsredenen, nooit op het internet aangesloten.De ontwikkelaars van pacemakers zijn natuurlijk niet onnozel. Vanaf het allereerste begin wordt alles gedaan om het onmogelijk te maken dat virussen hier geïntroduceerd kunnen worden.Het internet staat vol met dergelijke en ik hoop dat ik u duidelijkheid heb kunnen geven.

    0

Je moet Inloggen om te reageren

×
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show (non-) personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
FunctionalAlways active
Statistics
Marketing
AcceptDenyManageSave
Privacy Policy