// Zorg algemeen

Raar gevoel in buik

Beste, ik ben icd drager sinds een paar jaar. Vorig jaar een behoorijke tijd in het ziekenhuis gelegen met hartritmestoornissen. De icd heeft heel goed zijn werk gedaan. Gelukkig weten ze nu wat de oorzaak daarvan is, sarcoidose.
Sindsdien heb ik echter van het volgende last, waardoor regelmatig wat angsten terugkomen. IK heb regelmatig een raar gevoel in mijn buik wat ik niet kan thuisbrengen. Het lijkt er vor mij dan op dat ik ritmestoornis heb, misschien is het wel een extra slag. Dit veroorzaakt nog wel eens paniek bij mij omsat dit vaak het begin was van een ritmestoornis. Ik ben dat ook eens gaan bijhouden wanneer ik dat heb. Het valt mij op dat ik dit vaak heb wanneer ik een hongerig gevoel heb, maar ook als ik net gegeten heb. Vaak moet ik ook regelmatig hikken. Waar kan dit mee te maken hebben? Ik zou bijna zeggen dat er niet veel aan de hand is omdat ik ook een thuismonitor heb en ik dan wel gebeld zal worden. Maar ik neem ook aan dat jullie begrijpen dat er bij mij angsten opkomen, omdat ik al diverse shocks heb gehad van mijn ICD. Deze zijn vooral niet prettig bij bewustzijn. Het blijven voor mij steeds angstige momenten.

Ik hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


6 REACTIES

  • M V avatar
    Hallo,Welke ICD u heeft weet ik niet , maar de klachten die u omschrijft zouden van de ICD kunnen komen.Het komt wel alleen bij mensen met een biventriculaire pacemaker of ICD voor, dus als u die niet heeft, dan zijn de klachten niet daarvan.Doordat de linkerkamer gestimuleerd wordt door de ICD en samentrekt, wordt ook een zenuw, de nervus phrenicus genaamd, stimuleert. DIt kan zicht uiten in het voelen van kleine stroompjes of het hebben van de hik. Mocht dit bij u het geval zijn, is dit te verhelpen op de ICD poli, waarbij ze de configuratie van de linkerkamerstimulatie anders te programmeren of de output te verlagen. Dit kan gebeuren zonder operatief ingrijpen. Kan het probleem op deze manier niet worden opgelost dan is er maar een uitweg en dat is het zoeken van een nieuwe positie voor de linker kamerelektrode. Hiervoor is wel een operatieve ingreep nodig. Op de thuismonitor is dit niet terug te zien. Ik weet niet wer u weer voor de ICD controle staat, maar misschien dit toch vervroegen?.

    0
  • R B avatar
    Ik heb ook een driedraads icd en herken heel goed het nare, volle gevoel in de maag/buik. Toch is het zeker geen hikgevoel, eerder een vol gevoel met een lichte misselijkheid. Als ik een tijdje loop wordt het vaak minder. Ik denk zelf dat het eerder aan de medicijnen ligt. Met name de clopidogrel dei ik een jaar moet gebruiken ervaar ik als zwaar voor de maag. Mocht de cardioloog hier iets mee kunnen dan hoor ik het graag!

    0
  • M V avatar
    Klopt ik heb inderdaad een 3 draadjes icd

    0
  • J v avatar
    Heeft u wellicht net als ik een 3-draads ICD? De derde draad loopt om het hart heen en kan voelbare pulsen afgeven aan het middenrif waarbij het lijkt of de hik heeft. Dit geeft een onprettig gevoel in de buik. Een ICD-technicus kan de ICD zo afstellen dat dit gevoel minimaal is.

    0
  • - - avatar
    Hallo! Ik moet zeggen dat ik dit rare gevoel in de buik in combinatie mt ritmestoornissen ook ken. Ik heb een tweede sinusknoopmodificatie ondergaan en als gevolg hiervan heb ik wisselende bradycardie en tachycardie. Ik switch dan van atriaal ritme naar nodaal ritme. Soms ontstaan hierbij ook pauzes. Als ik wissel van ritme (en er pauzes ontstaan) krijg ik ook een heel naar gevoel in mijn buik. Het is te voelen als een soort druk in de buik.

    0
  • A M avatar
    Ik begrijp dat u worstelt met de klachten en dat angst voor shocks van de icd daarin ook een rol speelt. Ik denk echter dat uw vraagstelling te specifiek is voor beantwoording op dit forum. Mijn advies is de problemen met uw cardioloog en icd technicus te bespreken. Dat zal een beter beeld geven van de relatie tussen klachten en ritmestoornissen

    0

Je moet Inloggen om te reageren