// Zorg algemeen

klachten na mini-maze

Ik heb hier al eerder een vraag gesteld, maar de tijd gaat voort en mijn vragen worden daardoor steeds anders van aard. Ik ben een vrouw van 40 en heb last van paroxismaal atriumfibrileren. Ik heb in de afgelopen 3 jaar 3 x een abalatie gehad en ein november een mini-maze. Maar helaas nog steeds boezemfibrileren. Inmiddels is er al weer een ecg gemaakt en is atriumfibrileren geconstateerd. Ik heb vaker dan ooit last. 2x per week minstens en dan uren achter elkaar. En het wordt eerder erger dan beter. Dat is natuurlijk heel teleurstellend na zo'n mini maze en ik kan er niet zo goed mee om gaan. Mijn vraag is: wat zijn dan nu de vervolgstappen. Is er nu nog iets aan te doen of is dit het dan?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


1 REACTIE

  • L D avatar
    Wat een ontzettend vervelende ontwikkeling voor u. Het is ook zeer uitzonderlijk, wat u overkomt. Dat ook een MAZE niet werkt, is echt heel bijzonder..Ik zou goed gaan zoeken naar andere, behandelbare oorzaken van boezemfibrilleren, zoals de schildklier, en een niet goed functionerende hartklep. Ook moet overwogen worden of niet een andere ritmestoornis bij u aanwezig is, die dan telkens ontaardt naar boezemfibrilleren. Zeker bij iemand van uw leeftijd, kan bijvoorbeeld een AVNRT of een 'concealed bypass' boezemfibrilleren veroorzaken. Het verhelpen van deze ritmestoornis zorgt er dan ook voor dat er geen boezemfibrilleren meer is. Is dit onderzocht bij de ablaties? Zo niet, dan kunt u overwegen om dit te laten onderzoeken. Het is dus ook verstandig om heel nauwkeurig te onderzoeken hoe het boezemfibrilleren ontstaat: door andere ritmestoornis, of vanuit de rechter boezem? We ableren altijd in de linker boezem, maar heel soms ontstaat het uit de rechter boezem. Soms is het zo dat medicatie die voor de ablaties niet meer werkte, na de ablatie wel weer werkt. U zou dus kunnen overleggen met uw cardioloog of de eerdere medicijnen opnieuw geprobeerd kunnen worden.U heeft vast ook al gelezen over een pacemaker en His-ablatie. Bij iemand van uw leeftijd zou ik daar zeer terughoudend in willen zijn. Ik vermoed dat, als eerste, een andere ritmestoornis, of, als tweede (maar minder waarschijnlijk) boezemfibrilleren vanuit de rechter boezem bij u de boosdoener is.

    0

Je moet Inloggen om te reageren