// Zorg algemeen

Extrasystolen in kamer en boezems na ablatie WPW

Hallo,Ik heb in 2009 een ablatie gehad ivm met mijn wpw ik had een antidrome (wat zeldzaam was)of iets in die trend kan de naam niet meer zo goed herinneren.Ik was dus dolblij en dacht dat ik van alles af was echter na een half jaar kreeg ik soms een overslag,nou was ik wel al wat gewent en maakte me ook niet zoveel zorgen hierover,echter de aanvallen van de Ves werden steeds heftiger en duurden langer vooral soms als ik me had gebukt of met gapen,of na een lange dag enz. Na controle van een kastje bij mijn cardioloog bleek dat het geen kwaad kon en dat ik gewoon mijn dingen kon doen.Dus ik nam dit aan en ging gewoon door ook met mijn werk,totdat ik 1,5 jaar geleden een keer buikgriep kreeg en na 2 dagen voelde ik me eindelijk weer beter, ik stond toen op uit mjijn bed en had eindelijk weer de kracht en toen voelde ik de VES elke 5 a 6 seconden dit heeft bijna de hele dag geduurd,en ook heb ik nog soms dat het hart uit ritme raakt en versneld dit duurt echter niet zo lang 2 @3 sec.Echter de VES zijn erg voelbaar en het werd ook steeds erger..Zo erg dat ik vorig jaar ben begonnen met Sotalol echter na een paar maanden hielp dit niet meer dus werd mijn dosis verdubbeld,dit ging weer een paar maanden goed totdat ik ineens weer vele VES kreeg per dag,zo erg dat ik niet meer goed erdoor kan functioneren.Nu krijg ik 40Mg 2x daags en 2X daags Mylan.Dit gaat redelijk het gaat wat beter maar ook voel ik weer alsof mijn lichaam er aan went en de VES dalijk weer in volle hevigheid terugkomen,soms heb ik ook weer dagen dat ik ze weer meer voel dan in het begin van het overstappen naar 2 medicijnen.Mijn vraag is hoe kan dit worden opgelost zodat ik gewoon kan functioneren,ik drink geen alcohol meer want dan heb ik ze heel veel,geen koffie,neem mijn rust.Ik had ook voor de ablatie ivm wpw weleens overslagen maar nooit zo hevig en lang,ik heb ze dus in kamer en boezems dat zei de cardioloog.Mijn vraag is wat is er aan te doen? want wat als dalijk de medicijnen weer niet voldoende werken en mijn klachten weer verder terug komen? En waarom heb ik nu zoveel klachten van VES? komt dit door mijn wpw verleden?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


6 REACTIES

  • L D avatar
    Het is inderdaad bekend dat alcohol en koffie de hartkloppingen kunnen verergeren. Zoals eerder vemeld werkt medicatie lang niet altijd. Maar, soms helpt een overstap naar andere medicatie ook goed. Zeker als je er in rust last van hebt, kan tambocor goed helpen. Isoptin helpt soms ook. Het klinkt gek, maar overslagen zijn een normaal verschijnsel en zijn daarom moeilijk met medicijnen te behandelen (iets wat normaal is, kan niet gecorrigeerd worden). Helaas hebben sommige mensen er heel veel, en voelen ze dan ook. Ik heb ook meegemaakt dat mensen overslagen uit de ene plek wel voelen, maar overslagen uit een andere plek niet. Het gebeurt ook dat mensen ze op een goede dag niet meer voelen en het probleem zich van zelf oplost.Er is gevraagd of een EFO (=elekktrofysiologisch onderzoek) zou kunnen helpen (dmv ablatie dan). Dat kan zeker, maar er is dan een substantieel aantal overslagen nodig. Op een Holter is goed te bepalen hoeveel het er per dag zijn. Als dat er bijv 5000 per 24 uur zijn, dan zijn dat omgerekend er 3 per minuut. Bij een ablatie kunnen we dat kleine plekje alleen zoeken als de overslag er is, en dat is bij 3 per minuut al best weinig. Dit betekent dat voor een succesvolle ablatie er veel overslagen moeten zijn. Het blijft een heel lastig probleem; ik heb al vaak meegemaakt dat iemand er op de Holter 20.000 had, maar tijdens de ablatie gedurende 2 uur wachten 0. Omgekeerd kan het ook: toch heel veel tijdens de ablatie.

    0
  • P L avatar
    Bedankt voor je berichtje ik heb dus ook die tabletten van het merk Mylan 2x daags 50 mg en daarbij 2x daags 40mg sotalol.Ik heb het wel minder nu maar weg zijn ze absoluut niet heb toch weer een paar keer een aanvalletje gehad van een uur of langer,1x zo erg onder het autorijden dat ik snel langs de kant stond met mijn auto,ook na 2 biertjes kwam het bij mij vrij snel opzetten en ze zijn erg voelbaar dat is bij mij het grote probleem.Ook bij veel en lang praten komen ze bij mij snel opzetten vooral als ik zit dus ja bepaalde houdingen etc geeft waarschijnlijk die prikkel door.En natuurlijk bij stress is het er ook weer zo.

    0
  • J P avatar
    Bij mij werkte Sotalol ook steeds minder goed. En ik herken dat bij alcoholgebruik onder andere extrasystolen kunnen ontstaan. Maar inderdaad ook bij koffie. En in mijn geval opvallend vaak bij voedsel met veel smaakversterkers (zoals E621), nog sterker als alcohol of koffie. Denk hierbij aan sommige Chinese gerechten. Maar ook talloze andere voedingsmiddelen. Ik heb ook al eens een ablatie gehad van de longvenen (PVI) tegen atriumfibrilleren. Maar veel extrasystolen waren vaak een voorbode voor atriumfibrilleren of een flutter.Ik slik nu flecaïnide en nu zijn de problemen vrijwel helemaal onder controle. En ik ben minder gevoelig voor triggers van extrasystolen en atriumfibrilleren/flutter. Kan best een paar borrels drinken nu en Ik heb in het verleden ook Amiodaron geslikt. Dat werkte ook goed, maar ik heb het alleen kort geslikt ter overbrugging naar de ablatie. Wat ik zo lees heeft u niet veel extrasystolen. Maar als u er last van heeft dan is het misschien de moeite om de bronnen op te sporen of andere medicijnen te proberen.

    0
  • P L avatar
    Is bij een ablatie dan een eventuele oplossing? daar ik wel erdoor belemmerd wordt ik mijn dagelijks doen.Ook kan ik geen alcohol nuttigen daar ik dan gelijk er last van krijg.Nogmaals het verschilt bij mij de ene dag meer als de andere echter zou er veel voor over hebben om er eens en voor atijd er van af te zijn.En ook heb ik wel eens dat mijn hart snelle slagen achter elkaar doet ik weet niet hoe je dit moet noemen net of er ff een klein roffeltje is.

    0
  • P L avatar
    Alvast bedankt voor uw antwoordt,ik heb geen 10.000 VES p dag echter het verschilt bij mij enorm de ene dag mischien 20 andere dag een paar honderd echter ze zijn erg voelbaar en hinderen mij in mijn werk daarbij is het zo dat ik ze niet alleen in rust voel maar ook soms bij inspanning en dit maakt mij weer erg onrustig.En ook ben ik soms duizelig.De Ves heb ik al lang dus dit gaat denk ik niet zo maar weg het is bij mij alleen maar erger geworden en nu met de tabletten onderdrukt het enigzins.Ik maak me hier ook zorgen over omdat ik eigenlijk geen tabletten wil innemen ik merk dat ik nu sneller moe ben.Is voor mij een efo een oplossing?En kom ik hiervoor in aanmerking?Want ik denk als ik zou stoppen met mijn tabletten dat het weer veel erger wordt.

    0
  • L D avatar
    Een WPW (een aanhoudende hele snelle hartslag door een extra elektrische verbinding tussen de hartboezems en hartkamers) kan goed behandeld worden door die extra verbinding te behandelen met een ablatie, zoals bij u. Dat heeft niets te maken met een VES, oftewel overslag; dat is een enkele, te vroege slag die ergens uit de hartkamer komt. Ze kunnen heel vervelend zijn.Iedereen heeft deze VESsen, sommige mensen voelen ze, anderen mensen niet; sommige mensen hebben er heel veel, andere maar een paar per dag. het is een natuurlijke eigenschap van het hart om overslagen te maken.Bij mensen met heel veel VESsen (orde van grootte 10.000 per dag) met bijbehorende klachten kunnen vaak goed geholpen worden met ablatie. We zoeken dan nauwkeurig naar het plekje waar de overslagen vandaan komen; je moet ze tijdens de ablatie dan wel hebben! Mijn ervaring is dat medicijnen eigenlijk niet vaak helpen. Gelukkig is het ook nog al eens zo dat de klachten spontaan verdwijnen, net zoals ze spontaan zijn gekomen.

    0

Je moet Inloggen om te reageren