// Zorg algemeen

3 minuten consult na dotter/stent ingreep

Gisteren was ik voor het eerst na een klein infarct gevolgd door een hartkatheterisatie en een dotter/stentbehandeling op ‘consult’ bij ‘mijn’ cardioloog. Tijdens mijn ziekenhuisopname had ik hem 3 keer zeer kort gesproken (onderhoud van 1 a 2 minuten). Na de ingreep niet meer. Omdat ik een paar weken na de ingreep nog met veel vragen zat over de diagnose en de medicatie had ik een lijstje gemaakt, zodat ik niets kon vergeten. Toen mijn cardioloog dit blaadje zag, zei hij: ‘U hebt precies 3 minuten’. En daarna: ‘Ik vind die vragenlijst van u op het neurotische af’. En: ‘Ik denk dat u een zeer overgevoelig persoon bent.’ Ik vroeg of hij wilde proberen het van mijn kant te bekijken en dat ik tijdens mijn opname pas 3x een paar minuten met hem had kunnen spreken en na de ingreep nog helemaal niet. ‘Dit is uw tweede half uur’, zei hij, wat feitelijk onjuist is. Vervolgens griste hij het blaadje uit mijn hand en schreef er zichtbaar geirriteerd en demonstratief zuchtend zijn eenlettergrepige antwoorden bij. (ja/nee/weet niet). Na 5 minuten stond ik weer buiten. Mijn vragen: Weet iemand wat er in de bijbehorende DBC staat over de tijdsinvestering die een cardioloog mag doen tijdens een eerste consult na een dotter/stentbehandeling? Mijn ziektekostenverzekeraar weet dit niet. Ben ik de enige die vindt dat hier sprake is van een akelige bejegening? Is het meenemen van een vragenlijstje naar een eerste consult een bewijs van neurotisch gedrag van een overgevoelig persoon?

0

Rapporteer

We zullen uw aanvraag zo snel mogelijk verwerken.

RAPPORTEER ONDERWERPANNULEER


17 REACTIES

  • Y v avatar
    ik denk dat deze cardio gast tegen een burnout oid aanzit! wat een valse nar zeg !gewoon in de boeien slaan die gozer en aan een stoel vast en dan dwingen fatsoenlijke antwoorden te geven! gewoon met 20 patienten om hem heen gaan staan! succes!!

    0
  • a v avatar
    BesteDank voor jullie reacties. Goed om te merken dat er steun is. Ik wil zo graag mijn gezondheid terugwinnen en dit helpt echt. De secretaresse van mijn cardioloog belde mij om door te geven dat mijn Flits-cardioloog het consult over wil doen, dus ga ik over 2 weken in de herkansing, omdat ik denk dat iedereen een tweede kans verdient. Als het gesprek dan weer zo ontspoort, vraag ik of mijn huisarts mij een nieuwe verwijzing wil geven, b.v. voor het LUMC in Leiden of het Erasmus in Rotterdam. Heeft iemand daar ervaringen mee? Fijne dag, groet,

    0
  • R v avatar
    Dit lijkt haast mijn verhaal. Was u soms ook in Uden?In mei een hartinfarct en 2x gedotterd. Buiten de zeer korte bezoekjes van de cardioloog aan mijn bed heb ik hem tot nu toe 2x wel 10 minuten mogen spreken. Ook ik had een lijstje met vragen waar ik mee zat. Hij vertelde mij gelijk dat hij daar geen tijd voor had en behandelde alleen de eerste twee vragen. Ik ga nu even niet dieper in op de vragen, maar ze waren van dien aard dat verpleegkundigen van de afdeling en de revalidatie daarna zeiden dat ik met deze vragen bij de cardioloog moest zijn. Kastje naar de muur?Inmiddels zou ik (om de 3 maanden) een nieuwe afspraak moeten hebben, maar toen ik belde naar het ziekenhuis om hiernaar te informeren kreeg ik te horen dat alle afspraken 3 maanden verschoven waren ivm drukte van de cardiologen. Uiteraard ben ik hiermee niet akkoord gegaan en heb het een stapje hogerop gezocht. Nu mag ik komende week weer eens 10 minuten van zijn tijd gebruiken, mijn lijstje ligt weer klaar. Ik vind dat er geen excuses zijn voor deze manier van omgaan met patiënten. De meeste mensen in de groep waar ik nu deel van uitmaak accepteren dit maar als een ongemak en creëren ondertussen een behoorlijk psychische nood. Ik vind dit heel kwalijk en zou hier heel graag nog wat meer reacties op willen zien.

    0
  • a v avatar
    Dag met dezelfde achternaam,Nee, het was niet in Uden maar in Delft.De ochtend na dit incident belde de secretaresse van de cardioloog mij. 'Dr. X. heeft zojuist aan mij gevraagd u te bellen. Hij vreest dat er toch iets niet helemaal goed is gisteren,' zei ze, 'en hij wil het consult over doen.'Heb geantwoord dat ik daar even na wilde denken. 'Wij kennen hier allemaal dr X. en we weten dat hij nog al eens over de schreef kan gaan in de spreekkamer,' zei ze openhartig.'Maar als jullie hem dan los laten in het wild, doe er dan op z'n minst een bijsluitertje bij', zei ik, 'want hier schrikken de mensen van.'Inmiddels in overleg met mijn huisarts besloten in mijn kracht te gaan staan en in te gaan op zijn voorstel om het consult over te doen. Ik ga proberen erachter te komen of hij echt tot inkeer is gekomen of alleen maar bang is voor mijn repercussies. Ik was inderdaad van plan een formele klacht tegen hem in te dienen en als 'bewijsmateriaal' heb ik het vragenlijstje waar hij in blinde drift in boze hanenpoten zijn ondoordachte antwoorden op heeft gekalkt. Als het tweede consult achter de rug is, beslis ik of ik bij deze ZAP-cardioloog (Zwijgen, Aanhoren en Pleite) wil blijven of dat ik mijn huisarts vraag om een verwijsbrief voor het LUMC in Leiden.Nou , laat je niet van de wijs brengen, probeer erachter te komen welke DBC code jouw ZAP-cardioloog gebruikt om zijn declaraties te innen bij je ziektekostenverzekeraar. Daarin staat meen ik ook hoeveel tijd hij mag/moet? besteden aan de consulten waar je recht op hebt. Maar je hebt gelijk. Het is een grof schandaal dat je op deze manier moet knokken om de zorg te krijgen die je nodig hebt.Keep strong en houd je rug recht.Ik sta achter je.Groet,

    0
  • L 6 avatar
    en ke,Ik denk dat het voor jullie beiden belangrijk is om deze zeer vervelende ervaringen in een volgend consult met jullie cardioloog te bespreken. Het is zo belangrijk dat er een goede interactie is tussen patiënt en behandelaar, dat je je als patiënt gehoord voelt.Ik heb het geluk dat ik bij een hele fijne cardioloog terecht ben gekomen. Als ik met vragen zit mail ik deze en krijg ik altijd een reactie. Het is zelfs een keer gebeurd dat hij zich verontschuldigde dat het wat langer had geduurd maar hij was op dat moment op een congres in het buitenland. Voor mijn laatste consult had ik van te voren een hartecho moeten krijgen, dat was niet gelukt. Toen ik bij mijn cardioloog kwam stond het echo-apparaat al in de spreekkamer klaar en heeft hij zelf de echo gemaakt en kreeg ik meteen tekst en uitleg. Zo kan het dus ook. Zo'n arts gun ik iedereen.

    0
  • P v avatar
    Dus toch, ik had al een vermoeden dat er cardiologen zijn die de cursus "omgang met patiënten" gemist hadden. Na een spoedrit is er geprobeerd te dotteren. Dat ging niet helemaal zoals het moest, door een ader heen geprikt. Ballonpomp ingebracht en weer die ambulance in. Naar België. Daar zijn drie omleidingen gelegd. Twee weken ziekenhuis waarvan de laatste paar dagen weer in het eerste ziekenhuis in Nederland. Daar kwam mijn cardioloog met heel veel spoed vertellen wat er was gebeurd en hij was weer weg voordat je boe of bah kon zeggen. Dus het tweede gesprek een paar weken later ook maar een lijst gemaakt met vragen. Fout, dat was te veel. Ik meld u aan bij de hartfalenverpleegkundige, "die heeft er meer verstand van". En sindsdien gaat het prima, zij neemt de tijd, legt alles duidelijk uit En ik kan haar overdag altijd bellen voor vragen. Als ik nu bij de cardioloog ben geweest, en hij schrijft me weer wat nieuws voor, dan bel ik de verpleegkundige of ze het er ook mee eens is. Ik weet ook wel dat het niet klopt. Maar die twee overleggen toch met elkaar, dus misschien valt dat kwartje een keer bij die cardioloog.

    0
  • R M avatar
    Gelukkig deel ik een dergelijke ervaring niet met u. Mijn cardioloog neemt goed de tijd en vindt het helemaal niet vervelend als ik wat vragen op papier heb staan. Het is van groot belang dat er een goede vertrouwensrelatie met uw cardioloog is, en ik vraag me af of daar in uw geval nog sprake van kan zijn. Persoonlijk zou ik voor een andere cardioloog kiezen. Bij een correcte overdracht hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Ik heb een openhartoperatie ondergaan in het Amphia ziekenhuis en ben vervolgens overgedragen aan een ziekenhuis bij mij in de buurt om te revalideren en onder controle te blijven. Dat is allemaal heel goed verlopen.

    0
  • collega patiënt ,U bent zeker niet neurotisch want ik heb ook een lijstje met vragen gemaakt en mijn cardioloog Dr nam hier ruim de tijd voor. Ik was ook onzeker vooral in het begin en dan heb je veel vragen. WAT EEN UITKOMST NU MET HARTVOLGERS. Mijn ervaring is wel dat je zelf wat mondig moet zijn maar uw vragen moeten gesteld kunnen worden dus denk vooral niet dat u anders bent dan anderen. Gebruik HARTVOLGERS op de juiste manier en het zal u rust geven. Hier kunt u meteen gerust "hart" uw vragen stellen dus doe er uw voordeel mee. Praat ook met mede-patiënten want ook dat schept duidelijkheid en verheldering.Heel veel succes met alles en wellicht tot sprekens.

    0
  • P A avatar
    ,Ik woon in en heb dezelfde ervaringen. Ieder gesprek met een cardioloog is alleen maar frustrerend. Zelf zoek je naar het waarom, terwijl een gemiddelde cardioloog denk ik zelf ook niet weet waarom een infarct is ontstaan in jouw specifieke situatie. Ik ben zelf erg tevreden over de techniek maar zeer ontevreden over de nazorg. Over bijwerkingen van medicijnen valt niet te praten. Ook hier denk ik dat ze zelf ook niet weten en domweg geen tijd hebben/krijgen om dit specifiek te onderzoeken. Ik zit nu ook weer thuis na een 2-e infarct in hetzelfde bloedvat. Ik denk zelf veroorzaakt door stent trombose. Ook nu weer volledige afwezigheid van een cardioloog, die spreek ik pas over drie maanden. Dan weet je het wel weer: hartfilmpje, longen luisteren, hoe gaat het, dag meneer ik zie U weer over een jaar.

    0
  • P A avatar
    Nee je bent een nummer, gedotterd en veilig gesteld, next Ik heb heb ook dit soort ervaringen.Komt denk ik ook door ons produktiesysteem in de gezondheidszorg

    0
  • R v avatar
    medepatiënten,ik ben verrast door het aantal reacties. Hieruit blijkt dat er veel mensen zijn die dezelfde problemen hebben met de nazorg na een infarct.Met name de cardiologen vormen een groep waar bij de studie de psychologische kant is vergeten en kennelijk dus niet alleen in Uden. Je kunt het aan de bezuinigingen wijten, maar er zou toch ook een mens in die witte jas moeten zitten? Ik vraag me af wat voor privéleven dat soort dokters hebben. Ik krijg er maar niet in dat ze een gezellig thuis hebben.Ik heb het niet geaccepteerd zo behandeld te worden, en ben overgestapt naar een andere cardioloog. De eerste had mijn zelfvertrouwen volkomen verwoest.Deze week had ik mijn eerste gesprek met deze man. Ik had mijn lijstje weer bij me en zitten piekeren hoe ik dat in 10 minuten ging redden.Wat een verschil, er zat een mens achter het buro en ook nog een met een goed hart. We hebben eerst al mijn omstandigheden in zijn computer, voor zover hij die nog niet had, bijgewerkt. Het bleek dat hij de dag ervoor zich al volledig in mijn dossier had verdiept en alles had opgevraagd. Er bleek geen type en merk stent formulier in het dossier, dat ging hij direct opvragen want wilde hij weten.Terwijl ik mijn lijstje helemaal kon oplezen zat hij al alles in te voeren.Hij wilde eerst alles weten voordat hij antwoord ging geven, omdat sommige klachten dezelfde achtergrond hebben. Toen ik uitgepraat was had hij mijn Simvastatine (cholesterolverlager) al gewijzigd in een medicijn zonder de storende bijwerkingen. De bloeddrukverlager had hij ook al geschrapt. Daarna hebben we zeker nog een half uur zitten praten over de inhoud van mijn lijst maar ook over de filosofie waarmee hij zijn patienten benaderd. Als je in het begin meer tijd voor je patient neemt en je echt verdiept in al zijn omstandigheden krijg je een gelukkig en gezonder mens voor je, en die kost dus in de toekomst minder tijd. Bovendien wordt de cardioloog er zelf ook gelukkiger van.Wat een geweldige ommekeer, ik ging gewoon blij weg daar.Als je in de buurt van Uden hulp nodig hebt ga dan zeker naar van Asseldonk.Bij deze wil ik ook nog even wijzen op de site www.zorgknederland.nl , daar kun je je behandelend arts een beoordelingscijfer geven, en ook kijken wat voor score jouw arts heeft, en naar wie je moet overstappen bij problemen. Mijn punten zijn ingevuld!

    0
  • C B avatar
    Ik deel de problemen met de cardiologen niet, Ik ben inmiddels in het UMCG, Refaja Stadskanaal en Scheper ziekenhuis Emmen behandelt en heb goed kunnen overleggen met de cardiologen.In mei in het UMCG kon ik na de operatie een gesprek aanvragen met de cardioloog en hebben zeker 3 kwartier uitleg gekregen. Na het gesprek werd er gezegd dat er bij opkomende vragen gewoon weer een gesprek kon worden aangevraagd.In november heb ik in het Scheper ziekenhuis voor en tijdens het dotteren uitleg gekregen van de cardioloog. Na de behandeling kreeg ik 3 afdrukken van foto's van voor het plaatsen van de stents en erna, hierbij werd nog een keer uitleg gegeven.Terug op de kamer werd s'middags door een verpleegkundige met plaatjes en voorbeelden van stents en ballonnetjes, grote voorbeeld aders nog een keer uitgelegd wat er gedaan was. Ik heb dus gelukkig alleen maar goede herinneringen aan de behandelingen.Je moet natuurlijk wel mondig zijn en goed voorbereid het gesprek aangaan.

    0
  • R v avatar
    JIJ HEBT GELUK GEHAD, DAT IS PRACHTIG. WAAR IK EEN BEETJE MOEITE MEE HEB IS JOUW LAATSTE ZIN. DACHT JE NOU ECHT DAT JIJ DE ENIGE BENT DIE MONDIG IS? UIT VOORGAANDE COMMENTAREN BLIJKEN JUIST DE MONDIGE MENSEN HIER TE SCHRIJVEN!

    0
  • p T avatar
    Maak eens een afspraak met de cardiologen van de Hartkliniek Lelystad / Almere dan heeft U met normale mensen te doen die ruimschoots de tijd voor U en Uw klachten nemen

    0
  • P A avatar
    ,Wat voor een cholesterolverlager heb je nu? Begrijp ik het goed dat je ook mocht stoppen met de Betablokker?Gelukkig heb je nu een cardioloog gevonden die "zorg op maat" geeft. Ik denk dat ik nog 1 keer probeer een "gesprek" te krijgen en geen controlebezoek, als dat niet lukt ga ik verder zoeken. gr.

    0
  • R v avatar
    , de Bètablokker was al heel snel gestopt, zelfs door mijn 'foute' cardioloog omdat ik veel last had van bijwerkingen. Eigenlijk gelijk na mijn 2e dottering. Voor mijn chlosterol heb ik nu Pravastatinenatrium. Ik weet hier nog geen resultaat van omdat ik ze pas een week slik.

    0
  • H H avatar
    Mw. Een wrang voorbeeld van hoe het niet zou moeten gaan tijdens een eerste consult na een hartinfarct / dotterbehandeling. Het meenemen van een vragenlijst op papier is geenszins een bewijs van een neurotische inslag. Het verdient juist aanbeveling om ter voorbereiding op het gesprek met de arts eventuele vragen op paier te zetten, vormt een goede leidraad voor het gesprek en zo voorkomt dat bepaalde vragen of opmerkingen niet besproken worden. Hopelijk neemt uw arts een volgende keer de tijd om e.e.a. rustig te bespreken, probeer ook deze vervelende ervaring met hem te bespreken, een goede behandelrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.Als tussenoplossing kunt u wellicht op deze site zoeken naar eerder gesteldde vragen en antwoorden over een hartinfarct met een dotterbehandeling (rubriek "vraag het ons"). Mocht u niet de juiste antwoorden kunnen vinden kunt u natuurlijk ook zelf een vraag aan ons stellen. Ik heb helaas geen informatie over de inhoud van een DBC/DOT met betrekking tot de tijdsinvestering van de cardioloog.Succes

    0

Je moet Inloggen om te reageren

×
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show (non-) personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
FunctionalAlways active
Statistics
Marketing
AcceptDenyManageSave
Privacy Policy